Genel

Yabancılaşma üzerine”

Erdoğan ATEŞİN

Emek tarafından üretilen nesne, onun ürünü, artık üreticisinden bağımsız bir güç olarak, emeğe karşı bir varlık olarak dikilir. İşçi kendisini işe daha fazla harcadıkça, kendine rağmen yarattığı nesneler dünyası daha güçlü hale gelir, o kendi iç dünyasında daha da yoksullaşır ve daha az kendisine ait olur”

”Ancak yabancılaşma sadece sonuçta değil, üretim sürecinde üretici etkinliğin kendi içinde de ortaya çıkar…Eğer emeğin ürünü yabancılaşmaysa, üretimin kendisi etkin yabancılaşma olmak zorundadır…Emeğin nesnesinin yabancılaşması, çalışma etkinliğinin kendisindeki yabancılaşmayı adeta özetler”

‘İş işçiye dışsaldır. …onun doğasının bir parçası değildir; o, sonuçta yaptığı işte kendisini gerçekleştiremez; ancak kendisini inkar eder… Bu nedenle işçi, yalnızca boş zamanı süresince kendisini yuvasında hisseder, işte ise yuvasız hisseder”.

”İş’te (işçi) kendisine değil, başka bir kişiye aittir”…

”Bu, işçinin kendisinin etkinliğiyle kendisine ait olmayan yabancı bir şey olarak, etkinlikle ıstırap çekmek (edilgenlik) olarak kuvvetle güçsüzlük olarak, yaratımla kuvvetten düşme olarak, işçinin kişisel fiziksel ve zihinsel enerjisi kendi kişisel yaşantısıyla…kendisine karşı yöneltilmiş, kendisinden bağımsız ve kendisine ait olmayan bir etkinlik olarak ilişkisidir”…

”İnsan başka insanlardan yabancılaşır. İnsan kendisiyle zıtlaştığında başka insanlarla da zıtlaşır. İnsanın kendi işiyle, kendi işinin ürünüyle ve kendisiyle ilişki için geçerli olan başka insanlarla ilişki için de geçerlidir. …Her insan başkalarından yabancılaşır… başkalarının her biri benzer şekilde insan yaşamından yabancılaşır” …Marx

Erdoğan ATEŞİN

32Hüseyin Biçer, Gülten Kızıl ve 30 diğer kişi2 YorumBeğenYorum YapPaylaş

Yorum yap

You must be logged in to post a comment Giriş

Bir yorum bırak

To Top